Týden od 20. 4. do 24. 4. 2020

Učebnice Prvouka 2 str. 51 - přečíst text nahoře.                                                                          Opakování: str. 51 cv. 1 ( Stromy a keře patří mezi dřeviny, protože mají dřevnatý stonek. Zatímco stromkmen vyrůstající přímo ze země, keř (hlavní) kmen nemá, jeho větve vyrůstají přímo ze země (eventuálně se větví hned nad zemí). Nadzemní část stromu (tzv. prýt) se dělí na kmen a korunu, složenou z větví. Povrch stromu tvoří kůra (borka – od slova bortit se, neboť postupně praská a může se odlupovat). Pod kůrou můžeme najít lýko, cévní svazky obsahující živiny (míza), který strom vyživují. Zbytek tvoří dřevo, což je odumřelá část stromu. )                                                                      Šeřík obecný - keř:  https://www.dumazahrada.cz/zahrada/rostliny/25200-ctyri-zajimavosti-o-seriku/

Jírovec maďal -listnatý strom: https://cs.wikipedia.org/wiki/J%C3%ADrovec_ma%C4%8Fal#/media/Soubor:Aesculus_hippocastanum_(1).jpg   ,     https://cs.wikipedia.org/wiki/J%C3%ADrovec_ma%C4%8Fal#/media/Soubor:Aesculus_hippocastanum_fruit.jpg  .

Přečíst text v učebnici na str. 51 pod obrázky o vývoji plodů třešně ( 1 - pupeny, 2 - květy, 3 - listy,      4 a 5 - nezralé plody, 6 zralé plody: https://www.zsbcupice.cz/hot-potatoes/clovek-a-jeho-svet/ovocne-stromy/3vyvojploduhtm.htm ). Učebnice str. 51 cv. 2 - vlevo jsou květy třešně, vpravo jsou květy jabloně. 

PS Prvouka 2 str. 54 cv. 1 ( části stromu třešně: KORUNA, LIST, KVĚT, VĚTEV, KMEN, KOŘENY:             https://pyly.cz/detail-rostliny/tresen-ptaci ), cv. 2 ( listnaté stromy a jehličnaté stromy - opakování:             https://www.zsbcupice.cz/hot-potatoes/clovek-a-jeho-svet/1.rocnik/podzim/podzim6.htm , zopakujte si po přečtení hádanek názvy ročních dob - na jaře, zima, v parném létě, na podzim ), cv. 3 ( seřazení obrázků podoby jabloňové větvičky od jara do zimy: 1, 7, 3; 5, 2, 6; 8, 4, 9 ). Písnička "Pod naším okýnkem" : https://www.youtube.com/watch?v=Avgb_UQUvPg  ; štěp je starý, neplodný nebo planý strom, na kterém je naroubovaná zdravá větvička: https://cs.wikipedia.org/wiki/Roubov%C3%A1n%C3%AD#/media/Soubor:Roubov%C3%A1n%C3%AD1.jpg  . Na str. 54 cv. 4 ( plody kvetoucích stromů - jabloň=jablko, třešeň=třešeň, hrušeň=hruška, švestka=švestka, broskvoň=broskev, meruňka=meruňka: https://www.zsbcupice.cz/hot-potatoes/clovek-a-jeho-svet/ovocne-stromy/9plodyhtm.htm   ,    https://www.zsbcupice.cz/hot-potatoes/clovek-a-jeho-svet/ovocne-stromy/10pexeso.htm  . Stromy si můžete vystříhnout a složit obrázek tak, že je nalepíte na správné plody ve cv. 1 na str. 55.


Učebnice Prvouka 2 str. 52 - přečíst text o opylování květů včelami: https://www.youtube.com/watch?v=RcqhQVE7IIM  , 

Včela má smysly uzpůsobené k zachycení signálů, které květiny vysílají. Zaprvé se jedná o jejich barvu a zadruhé o jejich vůni. Včely čichají svými tykadly. Díky pohyblivosti tykadel umí dokonce určit směr, odkud pachy a vůně pocházejí, aby mohly zamířit přímo k rozkvetlé rostlině, opylit ji a sbírat nektar. Včely sosákem nasají nektar, základ medu, a uloží jej ve svém medovém váčku. Pyl, který obsahuje velké množství bílkovin a používá se ke krmení plodu, sbírají včely skoro jakoby jen tak mimochodem. Přichytí se k chloupkům na těle včel a při návštěvě další květiny se v odpovídajícím množství přenese na bliznu. Tímto způsobem se samčí pylové zrnko dostane k samičímu vajíčku, a postupně z nich v květině vyrostou semínka. To je základní proces opylení, který zajišťuje pokračující existenci daného druhu rostliny. Většina pylu však zůstává zachycena na zadních nohou včely v jakýchsi „kapsách“, ve kterých ho odnese do úlu, kde bude sloužit jako cenná potrava:                             https://www.zsbcupice.cz/hot-potatoes/clovek-a-jeho-svet/ovocne-stromy/1stromynajarehtm.htm   .        Učebnice Prvouka 2 str. 52  - 1 - Včelaři staví úly u sadů, luk a polí, protože jsou zdrojem potravy pro včely, a tudíž i medu, který včelky díky tomu vyrobí. Když včela najde bohatý zdroj potravy, podělí se o tuto informaci s ostatními včelami. Prvním krokem jsou různé včelí tance (bzučení a vrtění zadečkem). Učebnice Prvouka 2 str. 52  - 2 - lidé ještě využívají vosk ( výroba svíček ), propolis ​​​​​​​            ( desinfekce, přidává se do mastí a tinktur ), mateří kašička ( používá se třeba v kosmetice - má regenerační, obnovující účinky. Přečíst text ve žlutém rámečku. Úkoly do HV a PČ nemusíte dělat.  


​​​​​​​PS Prvouka 2 str. 55  ( přečíst text nahoře:  https://www.ivcelarstvi.cz/vceli-delnice/ ,   http://www.vcelky.cz/oo-k-cemu-jsou-dobri-trubci.htm  ,  https://www.ivcelarstvi.cz/vceli-matka/ )

PS Prvouka 2 na str. 55 - přečíst žlutý rámeček; cv. 2 ( šestiúhelník - dopravní značka "Stůj!", díly na fotbalovém míči...), cv. 3 ( Žijí přibližně 2 měsíce. ), cv. 4 ( Opylují květy rostlin a vytvářejí                  med a vosk. ), cv. 5 ( včela nahoře - jaterník, modrá; včela uprostřed - tulipán, červená; včela dole - prvosenka, žlutá ).