3. týden 23. 3. - 27. 3. 2020
Dějepis
Podívat se na ukázku o atentátu na A.Lincolna https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-atentatu-na-abrahama-lincolna-14-duben-152237
Zápis do sešitu. Je možné si ho přepsat či vytisknout a nalepit. Přečíst text v učebnici str.119-120.
Vznik Rakouska-Uherska
František Josef I. (vládl od roku 1848) se při své vládě spoléhal na ministra vnitra Alexandra Bacha. Ten v zemi zavedl tvrdý bachovský (či Bachův) absolutismus = na vše dohlížela policie, tvrdé tresty za politickou kritiku, cenzura. Nakonec byl ale císař nucen kvůli velkým vzpourám a nespokojenosti Bacha odvolat a tzv. říjnovým diplomem z roku 1860 oficiálně potvrdit konec absolutistické vlády. To znamenalo značné uvolnění a oživení politického života v celé monarchii. V roce 1866 došlo k prusko-rakouské válce, při níž rakouská vojska v rozhodující bitvě u Sadové u Hradce Králové podlehne pruské armádě, která následně obsadila téměř celé Čechy a Moravu. Nakonec bylo v Mikulově a následně v Praze uzavřeno příměří, ve kterém se Rakousko muselo zavázat k odstoupení značné části italského území a nesmělo již zasahovat do záležitostí sjednoceného Německa. V důsledku vojenských porážek a celkové vyčerpanosti byl František Josef I. donucen maďarskou šlechtou k uznání uherské samostatnosti v rámci habsburské monarchie. Celé soustátí tak bylo roku 1867 rozděleno na dvě rovnoprávné části (názvy podle hraniční říčky Litava):
a)Předlitavsko = Rakousko (patřily tam tyto země: Čechy, Morava, Halič, Horní a Dolní Rakousy, Tyrolsko, Korutany, Štýrsko, Kraňsko, Dalmácie)
b)Zalitavsko = Uhersko (patřily tam tyto země: Uhersko, Slovensko, Sedmihradsko, Slavonie, Chorvatsko)
Od tohoto okamžiku mluvíme o habsburské monarchii jako o Rakousku-Uhersku (země s dualistickým uspořádáním). Obě části byly relativně samostatné, spojovala je pouze osoba panovníka, společná armáda, finance a zahraniční politika. Toto uspořádání bylo oficiálně uzákoněno v prosinci 1867 v nové ústavě.
Německý jazyk
učebnice str. 28/ písemně do sešitu zapsat otázky – str. 28 a vlastní odpovědi
- přečti a přelož si otázky v učebnici na str. 29 a tužkou zapiš odpovědi z prac. sešitu str. 24/ cv. 8
- naučit 4. pád, tvoří se na otázku kam? – Wohin? - učebnice str. 30 Lerne mit Max
- písemně do sešitu str. 32 / cv. 6
Matematika
Práce z aritmetiky 23.3. - 27.3.:
- nastudujte v učebnici na str. 51 část E
- opište na str. 51 rámeček + příklady pod rámečkem
- vyřešte na str. 51 příklady 1 + 2
- vyřešte na str. 52 př. 3 - 7
- nastudujte str. 43 oddíl B
- opište na str.44 rámeček
- opište na str.44 Př. 2
- vyřešte str.44 úkol 1
- opište str.44 Př.3
- vyřešte str.46 př. 2
Fyzika
CHEMIE
- Přepsat do školního sešitu z učebnice 30, 31 str. 16, 17 a 18 skupinu prvků, názvy a značku. Naučit se je. Neučit se lanthanoidy a aktinoidy! Zapsat jen uran U.
- Zopakovat prvky od 1 po 18 skupinu.
PŘÍRODOPIS
NERVOVÁ SOUSTAVA
Podívat se na YouTube na video NEZkreslená věda III: Kdo řídí lidské tělo?
Přečíst si v učebnici str. 93 - 95 Nervové řízení
Zeměpis
Anglický jazyk
- viz příloha
Český jazyk
- viz příloha
Občanská a zdravotní výchova